Skip to content

Gratis Haakpatroon: Tiara | Free crochet pattern: Tiara

21 januari 2014

Een tiara is zoooooo 2014! (ENG crochet pattern below)

Ieder meisje (groot of klein) heeft een tiara nodig. In ieder geval de kleine dame bij ons is huis. Dus maakte ik voor haar een gepimpte diadeem met goudkleurig lurex draad.

Na al de reacties die ik nav de foto op Instagram ontving, besloot ik een gratis haak patroon te maken, zodat iedereen een tiara kan maken voor de kleine dames of voor zichzelf. Als je niet weet hoe je moet haken (bestaan die wel?) dan maak ik ze met liefde voor je. Ze zijn dan ook te koop in mijn Etsy winkel.

Benodigdheden voor een TIARA:

  • Simpele diadeem. (van H&M of de drogist)
  • Lurex gouden garen (of iets anders wat glittert)
  • Haaknaald
  • Schaartje
  • Naald

STAP 1: Haak om de diadeem heen. Ik koos voor het gedeelte waar de tandjes zitten, dit zorgt ervoor dat de draad op zijn plaats blijft en het minder prikt in het hoofd van de prinses. Je kan hem ook helemaal bedekken met garen, dan is het verstandig het begin en het einde even vast te lijmen.

free crochet pattern tiara

STAP 2: Haak ongeveer 20 halve vasten, gevolgd door 3 x een schelp steek.  (sla 4 steken over na de laatste HV , 7 stokjes in de volgende V, sla wederom 4 steken over gevolgd door een HV  – herhaal 3 keer) 1 losse en het werk omdraaien.

free crochet pattern tiara

STAP 3: 5 Lossen, sla de eerste schelp steek over en haak een stokje tussen de eerste en de tweede schelpsteek in.   7 Lossen, sla de tweede schelp steek over en haak een stokjes tussen de tweede en de derde schelpsteek in. 4 Lossen en 1 HV in de laatste steek van de schelpsteek. 1 LS en keer.

STAP 4: Haak 5 vasten in de eerste lossen ruimtes van de vorige toer.  Haak 4 stokjes, 1 dubbel stokje, 4 stokjes in de tweede ruimte van lossen. Haak 5 vasten in de laatste lossen ruimte. Hecht af.

free crochet pattern tiara

STEP 5: Draag hem vol trots! Als je de tiara besluit te maken, deel hem dan op Instagram met #yearofthetiara 🙂

free crochet pattern tiara

(ENGLISH VERSION)

A Tiara is sooooooo 2014!

Every girl needs a tiara. At least the little lady in the house thought so. So I was making her a pimped hairband with golden lurex yarn.

After all the reactions through Instagram I decided I would make it into a free crochet pattern so everyone can make a tiara for the little ladies or for themselves. It always comes in handy if you know how to crochet. If you don’t know how to crochet (are there people out there who don’t?) no worries: buy them here.

Ingredients for a TIARA:

  • Simple hairband (from H&M or your local drugstore)
  • Lurex golden yarn (or something else glittery)
  • Crochet needle
  • Sciccors
  • Needle

STEP 1: Crochet around the headband. I chose for the part with the little sharp teeth, this will soften it, which is good for them little ladies. Feel free to cover it all. But the yarn stays put between the little teeth, otherwise you need to add some glue.

free crochet pattern tiara

STEP 2: Slip stitch about 20 stitches and then make 3 shell stitches (skip 4 stitches after the last slip stitch, 7 DC in 1 stitch, skip 4 stitches, 1 slip stitch – repeat 3 times) chain 1 and turn.

free crochet pattern tiara

STEP 3: Chain 5, skip the first shell stitch and DC in between the first and the second shell stitch. Chain 7, skip the second shell stitch and DC in between the second and the third shell stitch. Chain 4 and slip stitch in the last stitch of the third shell stitch. Chain 1 and turn.

STEP 4: 5 x SC in the first chain space . 4 x DC, 1 x TC, 4 x DC in the second chain space. 5 x SC in the third chain space. Fasten off.

free crochet pattern tiara

STEP 5: Wear it with pride! And if you make this tiara, share it on Instagram with the #yearofthetiara 🙂

free crochet pattern tiara

Advertisements
5 reacties leave one →
  1. 26 januari 2014 17:26

    Bedankt voor het leuke patroon. Ik heb er eentje gemaakt met wit en zilver draad erdoorheen.
    http://haakblog.wordpress.com/2014/01/26/freubelweekend/

  2. jeanine permalink
    25 januari 2015 10:17

    Ik ben van plan om deze tiara te gaan maken voor de prinsesjes in mijn omgeving, maar kan gaan geschikt diadeem vinden. Waar heb jij die van jou vandaan?

    • 12 februari 2015 13:00

      Ha Jeanine, bij Wibra, Zeeman, Etos of Action. In dat soort winkels vind ik ze altijd wel. H&M vast ook wel. Succes!

Trackbacks

  1. Freubelweekend | HaakBlog

%d bloggers liken dit: